Zoeken
  • Helene Baarda

Burnout? Leer luisteren naar je lichaam


Jij bent geen type om stil te zitten


Dat klinkt wel heel simpel. Luister naar je lichaam. Iedereen die last heeft van een dreigende burn-out kent dit advies vast wel. Maar hoe doe je dat dan? Het enige dat je lichaam roept is dat het heel moe is, of erger nog 'dat je nog even moet doorzetten'. Waardoor je jouw moeheid misschien al volledig negeert. En jij bent vast geen type om dan stil te gaan zitten. Liever altijd bezig. Bovendien is stilzitten voor watjes, wat moet je dan doen? Of welke gevoelens (die je liever niet hebt) kom je dan tegen?


Beter ontspannen stap 1


Troost je, ik zal niet gaan zeggen dat je nu als een boeddha uren op de bank moet gaan zitten. Maar wat gas terug is wel waar je lichaam nu om vraagt. De stap naar meer rust kan je ook heel goed beginnen met (rustig) wandelen, fietsen of zwemmen en dan liefst in de natuur. Waarom? In de natuur zijn maakt je meteen meer relaxed. Net wat je nodig hebt. De bloeddruk en hartslag gaan omlaag als je in de natuur bent en dopamine (gelukshormoon) wordt aangemaakt. Meditatie is ook een goed begin om meer naar je lichaam te luisteren. Begin met kleine tijdseenheden, bijvoorbeeld 3 x 3 minuten per dag. Er zijn veel apps voor op de markt. Mijn favoriete (gratis) app is Insight Timer. Of volg Headspace op Netflix of op de app.

Lichaamssignalen serieus nemen


Tot zover wat simpele kleine stappen om al wat meer rust in je lijf te voelen. Maar het belangrijkste komt nog; dat is dat je ECHT naar je lijf gaat luisteren. Een mooie uitspraak vind ik 'je gedachten schreeuwen, en je lichaam fluistert'. Je lichaam is je ambassadeur en grootste vriend. Het waarschuwt je of het wel of niet goed met je gaat. Helaas is het probleem met (dreigende) burn-out dat je dat meestal niet eens meer voelt hoe het met je gaat. Je lichaam maakt dan grote hoeveelheden cortisol-hormoon aan om je in de overlevingsstand te houden. Zodat je waarschijnlijk maar door dendert. Het zijn vooral je vrienden of partner die zich zorgen maken. Jij kan nog wel even door, denk je. Je zit dan al in de gevarenzone. In dit stadium is herstel enorm belangrijk. Begin met afspraken afzeggen, nee durven zeggen, en leuke ontspannen dingen doen waar je energie van krijgt. Lief voor jezelf zijn vooral, en goed voor jezelf zorgen. Mag je jezelf op 1 zetten?

Hoe nu verder?


Je wil niet in een burn-out terecht komen. Dus zal je de oorzaak moeten aanpakken en anders moeten leren omgaan met situaties die je stress bezorgen. Hoe is het zo ver gekomen? Werk je al lang onder hoge werkdruk? Heb je moeite grenzen aan te geven? Ervaar je een arbeidsconflict? Allemaal bronnen van stress. Een beetje stress is niet erg, het te lang negeren wel. En daar past bij dat je jouw gevoelens bloedseries mag gaan nemen.

Emoties willen gevoeld worden. Gaan voelen zonder verhaal is enorm belangrijk. Daarmee bedoel ik dat je leert voelen zonder er meteen wat van te vinden (of jezelf af te wijzen in wat je voelt). Luisteren naar je signalen en die serieus nemen. Jezelf ook toestaan dat je het verdient om ontspannen en voluit te leven. Vol levenslust te mogen zijn. Iedereen heeft dit in zich, maar misschien mocht het er lange tijd niet (van jezelf) zijn.

Als je werkelijk afgestemd bent op jezelf, kan je leven niet slagen of falen. Jij bent het leven. Net zoals een boom, die staat niet geslaagd of gefaald in het bos.

Coaching


Ik kan je ondersteunen bij dit proces. Nieuwsgierig? Meld je aan voor een vrijblijvende eerste coachsessie.

Helene Baarda


2 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven